Usage of Accusative case (singular)

The case system in Russian is a difficult grammatical theme. But if you understand the system and able to use it correctly, the Russian language will seem to become easy and very attractive. ;)
There are six cases in the Russian language: Nominative (1), Genitive (2), Dative (3), Accusative (4), Instrumental (5), Prepositional (6).

And in this post we will acquaint you with one of them - the Accusative case (4). 
Usage of Accusative case (singular)
The Accusative case (4) is considered one of the most important cases in Russian (and for some reason one of the most difficult =)) ), since it is used to designate an object and direction of action or motion.

To understand the cases in Russian, you only need to ↙
1. remember the situations when they are used (there is a strict system),
2. correctly change endings in words.

So, in a simple phrase - "Я люблю́ Москву́" (I love Moscow), the name of the capital of Russia - Moscow - is used in the Accusative case (4), because it is an object of love. That is why the ending changes in the word "Москва":  -У.
And this will happen with every word - noun, adjective, pronoun, numeral.

The nouns in the Accusative (4) singular and plural are varied. It depends on:
- kind of noun (ОН, ОНА or ОНО);
- its endings in the Nominative case (1);
- animate (КТО?) or inanimate (ЧТО?) noun.
So, if the noun is masculine or neuter animate, then it changes in the form of the Genitive case:
   Accusative case (4) = Genitive case (2)
But if the noun is masculine or neuter inanimate, then there will be no changes:
   Accusative case (4) = Nominative case (1)
For the nouns in plural, the gender is not important, since all animate will change in the form of the Genitive case (2), and all inanimate will not change, that is, the form they will be in the Nominative case (1).

Let's see the ending of nouns in the Accusative case (4) singular

ОН / Masculine
ОНА / Feminine
ОНО / Neuter
inanimate (что?)
! not changed !
animate (кого?)
consonant + -А
-Ь / -Й -Я
-У
-Ю
-ИЯ -ИЮ
-Ь (not changed)
! not changed !
стол = стол
город = город
словарь = словарь
музей = музей
санаторий = санаторий
брат братА
друг другА
преподаватель
преподавателЯ
Николай НиколаЯ


школа школУ
подруга подругУ
деревня деревнЮ
семья семьЮ
станция станцИЮ
Мария МарИЮ
площадь = площадь
письмо = письмо
окно = окно
море = море
здание = здание

And now let's see the situations, when is used the Accusative case (4) (we tried to explain the situation through questions):
  • questions КОГО? ЧТО? / WHO? WHAT? - to denote the object of action
Кого́ ты встре́тил вчера́ на вечери́нке?  Я встре́тил дру́гА.
Что вы чита́ете по у́трам?  Я чита́ю газе́тУ.

It is mainly used after transitive verbs (- these verbs are used with a noun that denote a direct object), such as:
   де́лать/сде́лать to do чита́ть/прочита́ть to read писа́ть/написа́ть to write переводи́ть/перевести́ to translate повторя́ть/повтори́ть to repeat учи́ть/вы́учить to learn изуча́ть/изучи́ть to study and also: знать/узна́ть to know по́мнить to remember забыва́ть/забы́ть to forget люби́ть/полюби́ть to love ви́деть/уви́деть to see
смотре́ть/посмотре́ть to watch, to look слу́шать/послу́шать to listen слы́шать/услы́шать to hear встреча́ть/встре́тить to meet иска́ть/найти́ to look for, to search брать/взять to take ждать/подожда́ть to wait
and other.
  • questions НА КОГО? НА ЧТО? / AT WHAT? AT WHOM? - to indicate the direction of action
На кого́ она́ смо́трит? Она́ смо́трит на преподава́телЯ.
На что ты поста́вил кни́гу? Я поста́вил кни́гу на по́лкУ.

It is used after verbs:
смотре́ть/посмотре́ть to watch, to look
   ста́вить/поста́вить to put (in vertical)
   класть/положи́ть to put, to lay down
  • question КУДА? / TO WHERE? - to indicate the direction of movement
Куда́ ты идёшь?  Я иду́ на по́чтУ
Куда́ вы е́здили отдыха́ть ле́том?  Мы е́здили в Испа́ниЮ.

It is used after the verbs of motion (see here and here) ;)
and with verbs:
приглаша́ть/пригласи́ть to invite провожа́ть/проводи́ть to accompany, to see off

Conclusion: The accusative (4) is used with transitive verbs and with verbs of direction and action.
In order to properly use the Accusative case, you must be able to correctly change the endings (see the table of changes in the endings of nouns in the singular).

Exercises.
1. In the comments write phrases with transitive verbs:
    - любить,
    - помнить,
    - смотреть,
    - ждать,
    - встречать.

2. Open brackets in phrases by model:
Model: Мы ви́дим ... (дом, у́лица, авто́бус, маши́на).
Мы ви́дим дом, у́лицУ, авто́бус, маши́нУ.
Я чита́ю ... (кни́га, газе́та, рома́н, расска́з, текст, журна́л).
Я пишу́ ... (письмо́, упражне́ние, запи́ска).
Я люблю́ ... (спорт, му́зыка, бале́т, о́пера, кино́).
Мы изуча́ем ... (литерату́ра, исто́рия, филосо́фия, фи́зика, хи́мия, матема́тика, биоло́гия).

3. Answer the questions:
Куда вы идёте сегодня вечером?
Куда вы ходили вчера?
Куда вы обычно ходите/ездите отдыхать? (в отпуск, на каникулы, в выходные)

Picture from pexels.com

Comments

Popular Posts